Prin Ordinul nr.681/2023, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a înființat Consiliul Consultativ al Turismului (CCT), “ca organism de consultanță care corelează la nivel național Programul anual de dezvoltare a turismului cu strategiile ramurilor economice implicate în activitatea turistică” (art.1). Prin același Ordin a fost stabilit și Statutul CCT.
Conform actului normativ atribuțiile CCT sunt următoarele:
a) propune programe, strategii și proiecte care să asigure creșterea competitivității ofertei de turism în România;
b) propune acțiuni care conduc la creșterea și diversificarea produselor turistice;
c) analizează problematica curentă a activității de turism și formulează propuneri pentru îmbunătățirea acesteia, inclusiv formarea profesională;
d) recomandă modificări ale cadrului legislativ din domeniul turismului în vedere îmbunătățirii activității turistice și creșterii numărului de turiști;
e) analizează și face propuneri cu privire la târgurile și expozițiile internaționale de turism la care MAT participă cu stand oficial.
În același document se precizează că CCT poate îndeplini și alte atribuții care să asigure realizarea scopului și responsabilităților care îi revin. Mai mult, propunerile și documentele rezultate din activitatea CCT sunt înaintate ministrului Antreprenoriatului și Turismului pentru a le valorifica în procesul decizional.
În acest context, este important pentru AROC să facă parte din CCT, iar turismul muzical să fie recunoscut drept o parte importantă a turismului cultural.
Iată câteva lucruri dovedite despre turismul muzical:
• Turismul muzical este o industrie în creștere rapidă, cu tot mai mulți oameni care călătoresc pentru a participa la evenimente muzicale. Potrivit unui studiu realizat de World Travel Market, piața globală a turismului muzical este de așteptat să atingă 11,5 miliarde de dolari până în 2028.
• Turismul muzical nu se limitează doar la participarea la spectacole live, ci include și vizitarea atracțiilor din zonă, cum ar fi muzee, studiouri și situri istorice.
• Turismul muzical poate avea un impact economic semnificativ asupra destinațiilor gazdă, deoarece poate aduce venituri semnificative din sejururi la hotel, transport și vânzări de alimente și băuturi.
• Festivalurile de muzică și concertele pot contribui, de asemenea, la promovarea schimbului și înțelegerii culturale, deoarece reunesc oameni din medii și culturi diferite.
• Unele festivaluri și concerte au loc în locații îndepărtate sau neașteptate, care pot oferi o experiență unică și de neuitat pentru vizitatori și care pot aduce în atenția acestora, zone care până atunci nu au fost valorificate turistic.